Wstęp - podstawowa obsługa

1. Dostęp do urządzenia z pozycji przeglądarki www (domyślne)

  • https://10.0.0.254/admin
  • login: admin
  • password: admin
  • opcje: j. polski

2. Obsługa menu.

  • Ustawienia czasu
    Ustawienia systemowe -> Konfiguracja urządzenia -> Ustawienia ogólne
    Ustawienia czasu, strefy czasowej, klient NTP (np. ntp1.tp.pl)
  • Dostęp administracyjny z określonych sieci do panelu netasq poprzez https, ssh
    Ustawienia systemowe -> Konfiguracja urządzenia -> Dostęp administracyjny
    W tabeli "Lista adresów IP administracyjnych" dodajemy adresy, z których logujemy się do urządzenia z zewnątrz lub wewnątrz np. network_internals, host_dom itp. 
  • Ustawienia serwerów DNS
    Ustawienia systemowe -> Konfiguracja urządzenia ->PROXY-VLAN-DNS
  • Hasło dla administratora
    Ustawienia systemowe -> Administratorzy-> Konto administratora
  • Kopia zapasowa (archiwizacja ustawień konfiguracyjnych oraz systemu wraz z aktualnym firmware), export i import ustawień.

    Kopiowanie zapasowe partycji. Ustawienia systemowe -> System -> Konfiguracja
    W przypadku awarii można wystartować urządzenie z partycji zapasowej, dobrze więc przed ważnymi zmianami w systemie dokonywać jego kopii na partycję zapasową. W takim przypadku należy podłączyć się do urządzenia klawiaturę i monitor i po restarcie wybrać partycję, z której system ma być odpalony.  

    Eksport i import konfiguracji.
    Ustawienia systemowe -> System ->Eksport/Import Konfiguracji
  • Aktualizacja firmwareUstawienia systemowe -> System ->Aktualizacja systemu
    Aby móc korzystać ze strefy klienta, z której możemy pobierać m.in. oprogramowanie firmware należy wpisać dane rejestracyjne. W prawym górnym rogu wybieramy ikonę:


  • Konfiguracja internetu i sieci.
    Konfiguracja sieci -> Interfejsy
    W zależności od wersji mamy do wyboru wiele interfejsów które możemy zdefiniować jako zewnętrzne (internet), wewnętrzne (ethernet), dodać do interfejsu VLANy.
  • Restart urządzenia.Ustawienia systemowe -> System -> Konfiguracja
  • Ustawienia bramy.
    Konfiguracja sieci -> Routing.
    W przypadku dwóch łącz internetowych możemy wybrać użycie wielu bram oraz równoważenie łącza na podstawie adresu źródłowego i docelowego. 
  • Serwer DHCP.
    Konfiguracja sieci -> Serwer DHCP->Ogólne
    Włączamy usługę dhcp. Opcja dhcp relay pozwala na wykorzystanie innego zewnętrznego serwera dhcp. 

    Konfiguracja sieci -> Serwer DHCP -> Serwer DHCP
    Ustawiamy domyślną główną bramę jaka będzie przydzielana wszystkim hostom np. 192.168.1.1. Ustalamy też serwery dns, które będą przydzielane hostom np. 8.8.8.8

    Konfiguracja sieci -> Serwer DHCP->Zakres adresów
    Zakresy adresów z których przydzielane są dynamiczne adresy dla hostów. Ważne aby nie powielały (nie pokrywały i nie zawierały) się ze zdefiniowanymi adresami w obiektach sieciowych.

    Konfiguracja sieci -> Serwer DHCP-> Lista statycznych klientów DHCP
    Lista hostów które filtrowane po adresie mac otrzymują na stałe adresy.
  • Obiekty sieciowe.
    Obiekty -> Obiekty sieciowe
    Możemy dodać do systemu stałe obiekty typu : host (nr ip, mac adres, opis, sieć, zakres adresów, port itp.), możemy również wyszukiwać obiekty po nr ip, macu, opisie.
  • Filtrowanie URL (blokowanie stron)
    Obiekty -> Klasyfikacja URL -> Klasyfikacja własna
    Dodajemy nazwę pojedynczej klasyfikacji url a w "liście adresów url" podajemy linki do stron blokowanych np.: *onet.* lub onet.pl